07.12.2018

Onko 50 minuuttia paljon vai vähän?

50 minuutissa kulkee Pendolinolla Helsingistä Lahteen. Vuodessa on 365 päivää, joten minuutteja siihen mahtuu 525 600. 50 minuuttia vuoden jokaisena päivänä vastaa noin 13 vuorokautta. Suomalaiseksi lomaksi lyhyt periodi, mutta herkkua, josta vain harvat amerikkalaiset voivat nauttia.

Onko 50 minuuttia paljon vai vähän, riippuu luonnollisesti siitä, mistä puhutaan ja keneltä kysytään. Tilastokeskuksen ajankäyttötutkimuksen mukaan 50 minuuttia vastaa osapuilleen aikaa, jonka 10–64-vuotiaat suomalaiset käyttävät vuorokaudessa opiskelemiseen ja noin puolet siitä, mitä samassa ikäryhmässä käytetään ruokailuun ja hygieniaan tai kotitöihin. Selvää on, että toiset opiskelevat, syövät ja siivoavat vähemmän kuin toiset.

 

50 minuuttia ylitti toukokuussa uutiskynnyksen siksi, että se on aika, jonka keskimäärin jokainen Facebookin 1 650 000 000 käyttäjästä palvelussa viettää. Facebook kerää ihmiskunnan kollektiivista huomiota joka päivä 156 963 vuoden edestä (82 500 000 000 minuuttia). Määrä on paljon ja se on kasvanut nopeasti, sillä muutamaa vuotta aiemmin Facebook kiinnosti miljardia ihmistä vain vartin verran päivässä.


Lukujakin olennaisempaa on se muutos, jonka ydintä Facebook edustaa. Facebook on kouluesimerkki yrityksestä, jonka bisnes rakentuu digitaalisen alustan (platform) ympärille. Facebookilla ei ole tehdasta, joka puskisi markkinoille uusia härpäkkeitä. Sen sijaan Facebook tarjoaa alustan erilaisille arvonluonnin muodoille, joita yhdistävänä tekijänä on informaation kerääminen, jalostaminen ja hyödyntäminen. Facebook toimii globaalina digitaalisena torivahtina, joka vastaa kauppapaikan fasiliteeteista ja kaupankäynnin ehdoista.

 


(mukaillen Van Alstyne et al. 2016.)


Kaikki, mitä teemme Facebookissa on yritykselle rahanarvoista informaatiota. 50 minuuttia päivässä riittää siihen, että Facebook tietää liki kahdesta miljardista ihmisestä enemmän kuin viranomaiset. Ihmisten somekäyttäytymisen analysointi mahdollistaa esimerkiksi käyttäjien profiloinnin, jota Facebook myy silmälasikauppiaista matkatoimistoille ja lääkefirmoista teleoperaattoreille. Monet näkevät kehityksessä mörköjä. Esimerkiksi Belgian poliisi on varoittanut käyttämästä Facebookin reaktionappeja, sillä se helpottaa yritystä arvioimaan, milloin ihmisille on paras aika esittää mainoksia.


Valtaosa Facebookin käyttäjistä ottaa tietojen keräämisen tyynesti. Uutisvirtaan upotetut kaupalliset tiedotteet saattavat ärsyttää, mutta ne hyväksytään, koska käyttäjät arvostavat palvelua ja ymmärtävät, että ilmaisia lounaita ei ole.