07.12.2018

#mmfutis Twitterissä

Jalkapallon MM-kisat ovat keränneet televisioiden ja muiden medioiden äärelle ihmisiä kuin muurahaisia. Lopulliset katsojaluvut saadaan selville kisojen jälkeen, mutta oletettavaa on, että tv-katsojia tullee olemaan noin 3 miljardia (Brasilian kisoissa tv-katsojia oli 3,2 miljardia, joista miljardi seurasi finaaliottelua).

Television lisäksi futis puhututtaa somessa. Parhaillaan on käynnissä useita tutkimusprojekteja, joissa yritetään ymmärtää jalkapallofanien some-käyttäytymistä. Edellisistä kisoista julkaistiin aihepiiristä pitkälti toistatuhatta akateemista paperia (tässä linkki yhteen kv-paperiin ja tässä kotimaiseen paperiin).


Miten MM-futis on näkynyt tähän mennessä Twitterissä?


Ohessa puolentusinaa triviaalia nostoa tarkasteluajanjaksolta 13.6.—8.7.18 (aihetunnisteella #mmfutis *)


-10 563 käyttäjää twiittasi yhteensä 71 022 (57 045 suomenkielistä twiittiä & 13 977 uudelleenjakoa)
-toistaiseksi aktiivisin viisiminuuttisin nähtiin 3.7.18 klo 22:55–23:00, Kolumbia-Englanti-ottelun rankkareiden yhteydessä twiitattiin yhteensä 274 kertaa eli yksi twiitti per sekunti
-kymmenen aktiivisinta käyttäjää twiittasi keskimäärin 440 kertaa eli liki 17 kertaa päivässä
-pelaavista joukkueista eniten tägättiin Englantia, yhteensä 1035 kertaa (Argentiina kakkosena 704 kertaa ja Belgia kolmantena 676 kertaa)
-käyttäjäkohtaisesti tarkasteltuna korkein tykkäyskeskiarvo 1987 tykkäystä ja korkein uudelleentwiittauskeskiarvo oli 447 uudelleenjakoa
-kymmenen yleisintä adjektiivia olivat 'hieno' (1015 kertaa), 'kova' (815) ja 'upea' (381)
 

Suosituin twiitti on alla

* On sanomattakin selvää, että luvut olisivat olennaisesti suurempia, jos mukaan olisi laskettu kaikki suomenkieliset twiitit, joissa käsiteltiin jalkapallon mm-kisoja (muilla aihetunnisteilla ja ilman aihetunnisteita).