07.12.2018

Digitaalista empatiaa etsimässä

Empatia on myötäelämisen taitoa. Empaattinen ihminen ei tyrkytä omia mielipiteitä vaan tarjoaa ennemmin olkapäätä. Empaattinen ihminen koetaan useimmissa tapauksissa epäempaattista miellyttävämmäksi, koska empaattinen ihminen osaa katsoa asioita toisen näkökulmasta.

Empatia on noussut suosituksi tutkimuskohteeksi johtamis- ja organisaatiotutkimuksessa. Yhtenä merkkipaaluna voidaan pitää Daniel Golemanin vuonna 1995 julkaisemaa teosta Emotional Intelligence, jota esimerkiksi TIME-lehti piti taannoin yhtenä merkittävimmistä viime vuosikymmeninä julkaistuista johtamiskirjoista.

Empatia liitetään usein kasvokkain tapahtuvaan vuorovaikutukseen, jossa sitä voidaan osoittaa sanojen lisäksi ilmein, elein ja äänenpainoin.


Empatia ei aina ole helppoa kasvokkaiskohtaamisissa (Suomessa erityisen vaikeaa, sillä yhdessä tutkimuksessa Suomi sai 63 maan vertailussa kuudenneksi huonoimmat empatiapisteet), mutta onko empatia mahdotonta digitaalisissa kohtaamisissa. Voiko jopa kone osoittaa empatiaa?


Voi, jos uskoo esimerkiksi Googlen Emma Coatsia (Character Lead for Personality), Danielle Krettekiä (Empathic Designer) ja James Giangolaa (Conversation & Persona Design Lead) joiden tehtävänä on istuttaa Google Assistant -tekoälyavustajaan ripaus empatiaa. Matka on pitkä, mutta suunta (melko) selvä. Ohessa pari poimintaa TIME-lehdestä (Oct 23, 2017).