27.03.2024

Ei teillä mitään hyvää ole?

Viina on viisasten juoma. Sen sijaan suomalaisesta alkoholipolitiikasta voidaan olla montaa mieltä.

Tuoreena esimerkkinä Valviran kampanja, jossa etsitään alkoholia myönteisesti käsittelevää sisältöä alkoholinvalmistajien verkkosivuilta ja some-tileiltä. Kehut saavat lähteä, mutta moitteet jäädä. Viranomaisen logiikka on melko yksinkertainen: kehut lisäävät myyntiä, moitteet vähentävät. Voi olla tai sitten ei, sillä moitteen voi esittää tavalla, joka näyttää viranomaisen silmissä kielteiseltä, mutta onkin kuluttajien näkökulmasta jotakin aivan muuta. Ainakin Varsinais-Suomessa viranomaisten on syytä olla tarkkana, sillä maakunnassa mukavatkin asiat ilmaistaan usein negaation kautta. Ei tää kuissi mittää hyvvää ole.


Hieman laajemmin ajateltuna negatiivisten tunteiden herättäminen voi olla mitä tehokkainta markkinointia. Ks. esim. HannaMari Lakkalan Nemo-blogikirjoitus Osta pelkosi pois muutaman vuoden takaa.


Negatiivisten tunteiden positiivista ulottuvuutta on tarkasteltu mm. kirjassa Negatiiviset tunteet – positiivinen bisnes.