07.12.2018

Some muokkaa urheilubrändin ja fanien välistä suhdetta

Maailmanluokan urheilubrändit kiinnostavat sosiaalisessa mediassa. Yksilösarjan kolme ensimmäistä sijaa menevät jalkapalloilijoille: Cristiano Ronaldolla on 255 miljoonaa seuraajaa, Lionel Messillä ja Neymarilla hieman rapiat 150 miljoonaa.

Myös joukkueet vetävät puoleensa. Esimerkiksi FC Barcelonalla on seuraajia jo liki 200 miljoonaa. Tällä hetkellä määrä kasvaa n. 100 000 uudella seuraajalla joka päivä. Luvut ovat niin suuria, että kysymys ei ole vahingosta vaan strategisesta valinnasta. Miten some muokkaa urheilubrändien ja fanien suhdetta? Mikä erottaa jyvät akanoista?

Olen poiminut oheen käytännön some-esimerkkejä Aaron Smithin, Constantino Stavrosin ja Kate Westbergin (2017) kirjasta Brand Fans – Lessons from the World’s Greatest Sporting Brands. Vaikka esimerkit ovatkin suuresta maailmasta, monet niistä on lähes sellaisenaan sovitettavissa suomalaiseen ympäristöön.

 

Sa

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save