07.12.2018

Somen hyvät, pahat ja rumat

Harold Innisiä ja Marshall McLuhania väljästi lainaten sosiaalisessa mediassa on kysymys teknologiasta, joka ei lisää tai vähennä jotain, vaan muuttaa jonkin kokonaan toisenlaiseksi. Sosiaalinen media ei vaikuta vain asioihin, joita ajatellaan vaan myös tapoja, joilla ajatellaan sekä yhteisöjä, joissa ajatuksia syntyy.

Innis (1894–1952) ja McLuhan (1911–1980) olisivat todennäköisesti myhäilleet tyytyväisinä, jos olisivat olleet Swanseassa I3E2016-konferenssissa. Swanseaan oli kerääntynyt satakunta sosiaalisesta mediasta kiinnostunutta tutkijaa. Kolmipäiväisessä konferenssissa kuultiin ja nähtiin noin 60 esitystä. Valtaosa konferenssissa esitetyistä papereista on koottu teokseen Media: The Good, the Bad, and the Ugly.


Alle on koottu hajanaisia ajatelmia ja kuvia muutamasta esityksestä


******


Ben Light – The internet of us: Increasing convergence amongst digital and physical actors.
Some yhdistää ja erottaa ihmisiä.
 


 

___

Peter O´Connor & Anatoli Colicev – The impact of brand actions on Facebook on the consumer mind-set.
Yksinomaan positiivisia puolia itsestään somessa esittelevä brändi koetaan neutraalisti viestivää brändiä epäuskottavammaksi.

___

BrianJones, Swaleha Peeroo & Martin Sammy – Generating customer engagement and customer engagement on Facebook pages of Tesco and Walmart.
Asiakkaita voi sitouttaa vetoamalla järkeen, tunteeseen tai käyttäytymiseen.



___


Harri Jalonen & Jari Jussila – Developing a conceptual model for the relationship between social media behavior, negative consumer emotions and brand disloyalty.
Ahkera somettaminen, somen mobiilikäyttö ja negatiivisen informaation diagnostisuus synnyttävät negatiivisen elektronisen puskaradion (negative eWOM), jonka kuuluvuus riippuu yrityksen toiminnasta.

___

Salman Qayyum Mian, Matti Mäntymäki, Jukka Riekki & Harri Oinas-Kukkonen – Social sensor web: Towards a conceptual framework.
Sensorit tuottavat dataa sosiaaliseen nettiin.

____


Aparna Gonibeed & M. V. Ravinshankar – Exploring how individuals manage their image when interacting with professional contacts online.
Ahkera somettaminen voi johtaa rajoitettuun minuuteen.



___

David Mair – Bombings and beheadings: Building and maintaining a (terrorist) brand on social media.
Lella Nouri-Bennet, Emma Slade, Vivienne Rogers & Jon Jones – Violent extremism on social media: The under-studied far right.
Terroristiryhmät ovat brändejä, jotka kilpailevat some-näkyvyydestä muiden brändien kanssa.
 



___

Payal Shrivastava Kapoor & Srinivas Gunta – Impact of anonymity and identity deception on socia media eWOM.
Anonyymi ventilöinti voi olla yllättävän tehokasta.


 

___


Elvira Ismagilova, Emma Slade & Michael Williams – Persuasiveness of eWOM communications: Literature review and suggestions for future research.
Negatiivista elektronista puskaradiota on tutkittu paljon, mutta tutkimus ei tule koskaan valmiiksi.


 

___


Patrick Mikalef, Illias O. Pappas & Michail Giannakos – Consumer intentions on social media: A fsQCA analysis of motivations.
Hyödyn (utilitarismi) ja nautinnon (hedonismi) etsiminen ohjaavat ihmisten some-käyttäytymistä.
 

___


Muge Elden, Sinem Yeygel Cakir & Ugur Bakir – Corporate social responsibility campaigns in the digital age: The case of Vodafone “Red Light Application/Between Us"
Vodafone tekee Turkissa hyvää tarjoamalla väkivallanuhan alla eläville naisille kännykkäapplikaation, jolla voi hälyttää apua puhelinta ravistamalla.

Ks. video.
 



___

Julian Bühler, Natalia Cwierz & Markus Bick – The impact of social media on cause-related marketing campaings.
Syyperusteisen markkinoinnin (cause-related marketing) tehoa voi lisätä sosiaalisen median avulla.

___


Prabhat Kumar, Yashwath Dasari, Shubhange Nath & Akash Sinhu – Controlling and mitigating targeted socio-economic attacks.
Somessa luotu ja levitetty misinformaatio banaaneista sataa suoraan mango-kauppiaan laariin.

___


Eina Hashimoto, Masatsugu Ichino, Tetsuji Kuboyama, Isao Echizen & Hiroshi Yoshiura – Breaking anonymity of social network accounts by using coordinated and extensible classifiers based on machine learning.
Konetta voi opettaa paljastamaan anonyymit somettajat.



___


Carmela Bosangit, Scott McCabe & Sally Hibbert – Discourse analysis of blogs: Analyzing language to maximize the value of consumption-oriented blogs as data source.
Diskurssianalyysin avulla pääsee käsiksi blogien monikerroksellisuuteen ja viestinnän eri tasoihin.
 

___

Boyang Zhang, Denis Kotkov, Jari Veijalainen & Alexander Semenov – Online stakeholder interaction of some airlines in the light of situated crisis communication.
Taiten hyödynnettynä some on hyvä kriisiviestinnän väline, kehnosti toteutettuna seurauksena on kriisin eskaloituminen.



*****