07.12.2018

The Winner Takes It All

"Ring, Ring", "Mamma Mia", "Money, Money, Money", "Gimme! Gimme! Gimme!", "S.O.S" ja lukuisat muut hitit tekivät ABBAsta pop-maailman ikonin, joka myy yhä. ABBA tunnetaan perfektionismistaan - asiat tehdään tosissaan, eikä sinnepäin. Yhtenä esimerkkinä ABBAn manageri Stig Anderson, joka teetti härskisti Waterloo-sinkkuja ison pinon ennen vuoden 1974 Euroviisuja. Kun voitto oli selvä, Anderson toimitti sinkut soitettavaksi eurooppalaisille radioasemille. Vastoin sääntöjä, mutta tehokasta aikana, jolloin Spotifystä ei ollut tietoakaan.

ABBA disruptoi 70-luvun musiikkibisnestä ja tekee saman uudestaan puolivuosisataa myöhemmin. Yhtyeen comeback 35 vuotta lopettamisen jälkeen ei ole tavanomainen, sillä Agnetha, Benny, Björn ja Ann-Frid nousevat lavalle joulukuussa 2018 digitaalisina hahmoina NBC:n ja BBC:n tuottamassa televisiolähetyksessä.

Ajat muuttuvat, mutta ABBAn ratkaisu hyödyntää digitalisaatiota on linjassa sen kanssa, mitä yhtyä on tehnyt aina: musiikillisesta tasosta pidetään kiinni, mutta myös siitä, että viivan alle jää riittävästi. Muutaman vuoden takaisessa kirjassa paljastetaan esimerkiksi se, että yhtyeen asuvalintoja ei ohjannut ainoastaan pyrkimys erottautumiseen vaan Ruotsin verokarhun näkemys, jonka mukaan esiintymisasut olivat verovähennyskelpoisia vain, jos ne olivat sellaisia, että niitä ei kehdannut pukea arkena ylle.

 

Yhtyeen ytimekäs ja kaikille kielille (ABBA levytti ruotsiksi, englanniksi, ranskaksi, saksaksi ja espanjaksi) vaivattomasti taipuva nimikään ei tietenkään ole sattumaa. Ohessa kirje, jolla manageri-Andersonin sihteeri ilmoittaa bändin nimenmuutoksesta (alunperin Björn & Benny & Anna & Frida).