07.12.2018

Toisen ongelma on toisen mahdollisuus

Sosiaalisessa mediassa ei ole perinteisen median tapaan portinvartijoita, jotka toimisivat sisältöjen suodattajina. Seuraukset näkyvät: ihmiset, yritykset ja ilmiöt saavat kuulla kunniansa.

Vihapuheelta on tuskin suojassa kukaan, mutta erityisesti kuluttajabisneksessä mukanaolevat brändit houkuttelevat ihmisiä jakamaan sisältöjä, joiden tarkoituksena on tuottaa kohteelleen harmia. Muutama esimerkki starbucked.com killercoke.org mcspotlight.org
 

Negatiivinen some-julkisuus on brändeille ongelma mutta samalla markkinarako yrityksille, jotka ovat erikoistuneet siivoamaan ja osittain myös ennaltaehkäisemaan some-sotkuja. Tällaisia yrityksiä ovat muun muassa suomalaiset BrandBastion ja Utopia Analytics. BrandBastionin Talouselämä arvioi vastikään yhdeksi Suomen 20 lupaavimmasta startup-yhtiöksi. Yritys lupaa vahtia brändin some-mainetta reaaliaikaisesti ja kellonympäri. Utopia Analytics puolestaan kertoo tuovansa markkinoille toukokuussa 2016 ohjelmiston, jonka voi opettaa poistamaan keskustelufoorumeilta palstan sääntöjä rikkovat viestit.
 

Suomesta on harvoin noussut maailmanluokan brändejä. Suomalaisyritykset ovat kuitenkin löytämässä elinkelpoisia ekologisia lokeroja isojen brändien ekosysteemeistä. Suomalaisyritysten tuottamaa arvoa ei pidä aliarvioida, sillä mitä muuta brändit viime kädessä oikeastaan ovat kuin yritykseen, tuotteeseen tai palveluun liitettyjä positiivisia mielikuvia. Hyvä brändi kestää kolhuja, mutta ei loputtomasti.