07.12.2018

Urheilija on alihyödynnetty media. Mitä mahdollisuuksia some tarjoaa urheilijoille ja seuroille?

Urheilu on suosituimpia puheenaiheita sosiaalisessa mediassa. Urheilutoimijat miettivät kuumeisesti, miten some istuu niiden toimintaan. Kaikkiin tilanteisiin sopivien ohjeiden laatiminen on vaikeaa, sillä hyvän ja huonon viestinnän määritelmä on aina tilannekohtainen. Se, mikä toimii yhdessä ympäristössä ja yhtenä aikana, ei välttämättä toimi toisaalla. Jotakin kuitenkin voidaan sanoa. Ohessa on urheiluympäristöön räätälöity 10 kohdan some-viestijän huoneentaulu.

1) Rakenna urheilija- ja seuraidentiteettiä osallistamalla somessa laajasti eri sidosryhmiä.
2) Muista sisältöjä rakentaessasi sekä olemassaolevat että potentiaaliset yhteistyökumppanit.
3) Kehitä kannattajille koukkuja, jotka puhuttelevat tunnetasolla ja houkuttelevat vuorovaikutukseen. Vastaa aina, kun kysytään.
4) Näytä kulissien takaista elämää ja esitä urheilijoista puolia, jotka puhuttelevat myös heitä, jotka eivät ole kiinnostuneita lajista.
5) Ole aktiivinen myös kilpailujen ja ottelujen välillä.
6) Luo muiden seurojen kanssa lämminhenkisiä vastakkainasetteluja. Ole rohkea, mutta älä loukkaava.
7) Hyödynnä ajassa tapahtuvia asioita ja rakenna siltoja lajin ja ympäröivän yhteisön välille.
8) Hyväksy, että somessa et voi kontrolloida kaikkea. Anna rosoisuuden näkyä ja rohkaise elämänmakuiseen some-viestintään.
9) Muista, että tappioiden hetkelläkin voi tehdä somessa hyvää, joka sataa urheilijan ja joukkueen laariin.
10) Seuraa ja analysoi some-viestiesi saamaa vastakaikua ja muokkaa viestintääsi tarpeen mukaan.


Urheilun ja somen suhde on yksi esimerkki tuoreesta teoksesta "Arvonluonnin pelikirja urheilun ja liiketoiminnan rajanpintaan" (ladattavissa ilmaiseksi täältä). Pelikirja sisältää tutkimukseen pohjautuvia, mutta vahvasti käytäntöön sovellettavia avauksia, joiden kautta yritysten ja urheilutoimijoiden yhteistyö näyttäytyy uudessa valossa. Kirjan punaisena lankana on ajatus siitä, että urheilu muodostaa arvonluonnin ekosysteemin, joka kokoaa yhteen erilaisia toimijoita erilaisin tavoittein ja tarjoaa erilaisia arvonluonnin ja arvottamisen tapoja. Kirjan kymmenessä erässä kerrotaan, miten erilaiset arvonlajit ilmenevät ja miten niiden varaan voidaan rakentaa konsepteja, jotka tuovat arvoa paitsi yrityksille ja urheilutoimijoille myös laajemmin suomalaiseen yhteiskuntaan.