14.04.2025

Itsearviointiin perustuva vointimittari arvon osoittajana

Arvo on samanaikaisesti sekä vaikeasti määriteltävissä oleva käsite että intuitiivisesti ymmärrettävissä oleva toimintaa motivoiva tavoite. Arvo voidaan mieltää johonkin toimintaan sijoitettujen panosten ja tuotosten väliseksi erotukseksi, jonka seurauksena syntyy koettua hyötyä.

Palveluperustainen arvonluonti on nopeasti kasvava tutkimussuuntaus, jonka ytimessä on ajatus siitä, että arvoa ei voida ’toimittaa’ palvelun muodossa palveluntarjoajalta sen käyttäjälle. Arvoa syntyy – jos syntyy – kun palvelunkäyttäjä hyödyntää palvelua arjessaan (ks. esim. Maijala ym. 2025). Arjen tilanteet vaihtelevat ja siksi myös yhdellä ja samalla palvelulla voi olla eri käyttäjille erilainen arvo. Palveluperustaisen arvonluonnin näkökulmasta STM:n johdolla käyttöön otettava itsearviointiin perustuva vointimittari ei ole ‘hopealuoti’ mutta ehdottomasti askel oikeaan suuntaan.