Konflikteja ja toimistohommia
Sotilaspiireissä tunnetaan ajatus konfliktin asteittaisesta kiristymisestä. Eräs tunnetuimmista jäsennyksistä on Herman Kahnin kynästä. Hänen eskalaatiotikkaissaan on peräti 44 askelta. Alimmilla askeleilla kyse on melko harmittomasta suukopusta, kun taas ylimmällä odottaa kaiken tuho.
Miten eskalaatiodynamiikka toimii toimisto-olosuhteissa? The Economistin Bartleby-kolumnin (10.10.25) mukaan valkokaulustyöläisten eskalaatiossa voidaan tunnistaa seitsemän askelta. Uhkausten tai vahinkojen määrä kasvaa, kunnes toinen osapuoli luovuttaa tai saa potkut.
1. Erimielisyyden lähtökohta voi olla mitä tahansa, kuten taistelu resursseista, riita strategiasta tai epäily kadonneesta laturista. Tyypillisesti kyse on pyynnöstä tehdä jotain, kuten raportoida kehityshankkeen etenemisestä.
2. Ensimmäinen eskaloiva askel on pyynnön muotoilu kirjaimellisesti kohteliaaksi, mutta merkitykseltään piikikkääksi. Aloitat sähköpostisi ”Hyvä …” siinä missä aiemmin olisit kirjoittanut ”Moi”. Et pyydä kaverillisesti vaan olet etäinen. Viestintäsi muistuttaa arkipäivän diplomatiaa, jossa muodollinen kohteliaisuus pyrkii säilyttämään näennäisen sovun, vaikka pinnan alla onkin kyse valtakamppailusta.
3. Ellei asia ratkea, nostat muodollisuuden astetta. Alat käyttää fraaseja, joihin et koskaan muutoin sorru. Saatat aloittaa sähköpostisi esimerkiksi ”kuten viime viestissäni todettiin”. Toimistoyhteisössä ilmaisutapa on selkeä merkki hyökkäyksestä, jolla testaat vastapuolen valmiutta.
4. Todennäköisesti vastustaja reagoi omalla ylimitoitetulla kohteliaisuudellaan ja perustelee, miksi raportointiin ei ole tarvetta. Ajaudutte asemasotaan. Havaitset sanoja, kuten ”täten” ja ”asiaan liittyen” ja ymmärrät, että naamiot on riisuttu. Tässä vaiheessa jompikumpi teistä liittää pomonsa piilokopioihin -- ikään kuin varmuuden vuoksi, jos riveihin täytyy värvätä tukivoimia.
5. Jos muodollinen sanailu jatkuu, on aika näyttää voimaa ja kykysi aiheuttaa todellista vahinkoa. Seuraavaksi lisäät pomosi näkyvästi sähköpostiviestisi kopionsaajaksi.
6. Vastustajasi reagoi ja huomaat, että myös hänen pomonsa on cc:nä. Tästä eteenpäin tilanne voi muuttua hallitsemattomaksi, sillä vastustajasi voi nostaa panoksia liittämällä viestiinsä myös pomonsa pomon. Voisit jatkaa raportin pyytämistä, mutta epäröit, koska asemasota uhkaa muuttua kaikkia osapuolia syöväksi kulutussodaksi.
7. Riita on jumissa ja edessä suhteiden katkaisu. Oma pomosi kyseenalaistaa, miksi tarvitset raporttia, mitä sinä et itsekään enää muista kunnolla. Et voi kiivetä tikkailla ylemmäs ilman toimitusjohtajan sotkemista asiaan tai virallista ilmoitusta henkilöstöosastolle. Koska kumpikaan vaihtoehto ei näytä hyvältä, lähetät vastustajallesi yksityissähköpostin, jossa ilmaiset pettymyksesi yhteistyön puutteesta ja kerrot kääntyväsi toisen kollegan puoleen.
Vastustajasi on liittolaisineen voittanut taistelun, mutta et ole kuitenkaan laskeutunut alimmille tikkaille. Konflikti on muuttunut jäätyneeksi, mutta sitä ei ole ratkaistu.